Jonas film

Emelies film

Skydive i Mission beach!!!!!!!!!

Vi har gjort det omöjliga, vi har gjort ett Skydive!!! Och vi överlevde!! På 14.000 ft. kastade vi oss ut ur ett flygplan och föll 4,5 km i en medelhastighet på 220km/h. Och hur var det? Heeeeeeeeeeeeelt underbart fantastiskt härligt och fruktansvärt äckligt på samma gång. Men förmodligen det bästa jag någonsin gjort!! Snacka om kick!! Kan inte riktigt förstå det

Nu är vi framme i Cairns och lever på adrenalinet.

//Emelie

Whitsundays

Nu är vi åter tillbaka på torra land efter tre dagars segling till Whitsundays. Var verkligen fantastiskt vackert att segla mellan de olika öarna kring stora barriärrevet. Och vi hade verkligen huuuur tur som helst med vädret - strålande sol varje dag! På lördag klev vi på vår båt "New horizon" och började vår segling. Vi stannade till utanför Whitehaven beach första kvällen, och på dag 2 gick vi iland på ön där vi fick bada och njuta av en strand som klassas som en världens vackraste. Efter det seglade vi vidare till ett annat ställe där vi ankrade och snorklade hela dagen! Helt fantastiskt vackert, som i "Hitta Nemo". Fiskar i alla möjliga färger och storlekar! Och som sagt, finaste vädret man kunde hoppas på.

Efter snorklingen seglade vi vidare till ett ställe som hette Blue pearl bay där vi ankrade för natten. Då blev det god middag och party. Vid sju nästa morgon igen steg vi upp och gjorde oss redo för sista dagen. Direkt efter frukost fick vi börja snorkla och här var det minst lika fint! Dock kryllade vattnet av pyttesmå maneter som  brände oss. Dessa var helt ofarliga, men ont gjorde det där våra "stinger-suits" inte täckte (hals och ansikte). Här fanns dock Elvis, en gigantisk och kelsjuk fisk som vi fick klappa. Nu snackar vi inte någon gammgädda, utan en stor klumpeduns.

Efter detta var det dags att börja segla hemåt mot Airlie beach igen. Var verkligen jättekul och coolt. Kan inte riktigt förstå att vi faktiskt snorklat vid stora barriärrevet... Känns overkligt.
Nu är vi helt slutkörda efter 3 dagar till havs, så det blir att vila upp oss imorrn. Har lyckats bränna hårbottnen så är rätt öm på knoppen. Annars är det prima liv! Här kommer lite bilder förstås.

//Emelie

Airlie beach

Hej! Vi befinner oss nu i Airlie beach efter en lang bussresa fran Kroombit Cattle station. Vi bor pa samma hostel som Linn och Ottilia, och vi har dessutom bokat in oss pa samma segelbat till Whitsundays som dem. Kommer bli hur kul som helst, aven om regnet oser ner. Det verkar som det ska regna hela helgen ocksa, men "Wet-sundays" blir nog bra anda. Vi har inte hunnit utforska airlie sa mycket an, garkvallen gick at att bli firade av linn och ottilia som hade kopt en stor chokladtarta till oss! Mmm! Nu ska vi ga och ta oss ett dopp i lagunen!

Childers free range eggfarm

Hej på er allihopa!

Vi sitter nu i Bundaberg och väntar på vår buss till 1770. Vi har lämnat hönsen, äggen, valparna och livet på farmen för att möta nya äventyr. Känns lite tråkigt faktiskt, för även om vi är less på jobbet så har vi haft det väldigt bra!

Så här kommer en liten uppdatering på vad vi gjort de senaste 3 veckorna.
Vi har som sagt varit på en äggfarm, eller snarare "Childers free range egg farm". Mannen som driver detta heter Russel och är 57 år gammal, en riktigt snäll "gammpojk" så att säga. Här har vi en bild på hans hus.

Russel har omkring 4000 höns för tillfället, vilka lägger ca 2000 ägg om dagen. Han har dem i 6 olika hönsgårdar där de kan gå ut och vandra fritt också. Utöver detta har han 2 stycken beaglar (Susie & Cher), 3 stycken vakthundar (Blondie, Kylie & Bear) en katt och Blondies 10 valpar! Omänskligt söta!!
Han har 2 stycken anställda, en kvinna som heter Brenda och en kille som heter Troy. Med dem jobbade vi från 07.30 till ca 14.30-15.00 varje dag. Här har ni en bild på några av hönsskjulen:

Så här såg våra dagar ut:

06.45: Klockan ringer & det är dags att stiga upp och äta frukost.
07.30: Vi börjar med att samla in äggen i skjul 1-4.
07.45: Vi rengör äggen, staplar dem på brickor samt stämplar dem.
08.15 Vi åker ner till de andra skjulen som ligger en bit bort och samlar in ägg från de 3 återstående skjulen.
08.45: Vi rengör, staplar och stämplar dessa ägg också.
09.45: Vi skickar äggen genom en maskin som väger och granskar äggen, samt sorterar dem. Därefter packeterar vi allt i olika kartonger, datummärker och packar ner i stora kartonger.

När klockan närmar sig 12 är detta klart och vi kan börjar om från början med en andra insamling från alla skjul. Vid 15.00 är alla ägg packeterade och klara och vi är genomdränkta i svett, hönsskit och ägg.

HÖNSEN:

Som ni kanske förstår så är vi nu otroligt infernaliskt trött på höns, ägg och allt annat som har med höns att göra. Hönsskit och det ofantliga kackande är inget vi kommer att sakna. Men det finns något vi ännu mer inte kommer sakna.... Nämligen hönsen i skjul nummer 6. (Förmodligen föll två 6:or bort i namnet).... Det var nämligen inga vanliga höns, utan något helt annat.. En gång i tiden var det säkert hönor, men dessa hade muterats till köttätande, bevingade, mordiska små gremlins. MONSTER helt enkelt. Arbetarna på farmen kallade dessa för "The bitches" så ni kan ju tänka er hur kul de var att gå in till dem. Oj oj.

Men det fanns också höjdpunkter på farmen, och en av dem var de 10 små dunbollar till hundvalpar som fanns i en hönsgård för de sjuka hönorna. 6 veckor gamla isbjörnsungar som vi busade med varje dag! En annan sak var när Brenda hittade en liten känguru-unge som låg kvar i sin ihjälkörda mammas pung och tog med den till farmen. Snacka om Bambi på hal is när den lille stackaren skulle försöka ställa sig upp!

Har en massa fler bilder, men har inte tid att lägga upp mer bilder här så ni för nöja er med dessa! Nu ska vi alldeles strax sätta oss på bussen. Hoppas ni har det fint!

Kramar från Emelie och Jonas

Snabb updatering

Hej pa er! Ni far ursakta sa mycket for den daliga updateringen, men utan internet och tackning pa telefonerna ar det inte sa latt! Vi ar inne i Bundaberg over dagen idag, sa passade pa att ga in pa ett internetcafe en stund. Hann aven traffa Linn och Ottilia en snabbis innan de skulle med bussen till 1770.

Vi har nu bara 3 dagar kvar pa aggfarmen (!), sa pa mandag den 15:e = min fodelsedag, aker vi med bussen till town of 1770 vi med. Dar efter blir det Crombit cattle station och sedan upp mot Airlie beach.

Jag kommer sjalvklart att lagga ut ett ingaende inlagg om var vistelse pa aggfarmen med bilder, men det for droja ytterligare ett tag tills vi far tillgang till internet nasta gang!

Snabb uppdatering helt enkelt, men nu vet ni laget!