Happy New Year!

30:e december

Hej på er. Inte mycket har hänt de senaste dagarna, vilket kan bero på att det regnat och varit konstant grått sedan vi kom hit till Brisbane. Riktigt pissväder! En annan anledning är att det inte finns så mycket att göra här, det är en rätt tråkig betongstad. Det finns inga stränder eller liknande, istället en flod och en konstgjord strand mitt inne i stan. Så i brist på annat så har vi gått lös i shoppingbutikerna! Fyndade 3 klänningar på rean för ca 25 dollar totalt. Ett riktigt kap! Vi är kluvna hur vi ska fortsätta vår resa efter nyår, vi har pratat på att kanske dela upp oss 2 & 2 ett tag. Det är lättare att få Wwoofing-jobb då (jobb på farmer.) Men inget är bestämt än i alla fall. Nu ska vi laga mat, sedan söka lite jobb!

Over and out //Emelie

På andra sidan jorden...

..i lilla Vindeln ser det tydligen ut så här! Svårt att tänka sig att ni där hemma har världens vargavinter nu! Snökaos och klass 1-varningar har vi läst om på vk. Måste erkänna att vintern kan vara mysig den med, med all snö, ljus, vackra landskap och sköna innekvällar eller en heldag i slalombacken. Men till en viss mån. När ni måste börja dagen i kolsvart mörker och sedan skotta fram bilen i isande kyla och sedan hoppas på att den ska starta...tja, det är inte överdrivet lockande!
Vi får skicka er en värmande tanke då! :)

Lite bilder

Framme i Brisbane

Hej hopp!

Vi befinner oss just nu i Brisbane, kom hit med bussen for ca 1 timme sedan. Vantar pa att fa checka in pa varat rum pa YHA:t klockan 14.00. Kanns ratt trakigt att lamna Byron bays lugn och att komma tillbaka till en storstad, men det var dags for oss att rora pa oss lite. Kommer dock att sakna stranden och allt mysigt som finns dar borta, samt alla roliga manniskor vi lart kanna! Men vi ar ganska sakra pa att vi ska atervanda till Byron Bay vid ett senare tillfalle.

Hur som helst sa var det julfirande som gallde igar (alla har firar ju jul den 25:) sa pa varat vandrarhem hade de anordnat en stor jullunch ute i varma solen. Kanske borde kalla det spansk afton egentligen, for det var helstekt gris och far samt sangria som stod pa menyn mm. Gott var det i alla fall!

Efterat umgicks vi med folk hela kvallen och som avslutning tande de en stor brasa pa stranden, riktigt mysigt!
Blev dock biten av en gigantisk jattemyra igar sa att typ halva armen svallde upp. Den ar inte farlig, men ont gjorde det kan jag lova! Sakta men sakert haller svullnaden pa att lagga sig nu sa!

I morse nar klockan ringde 07.00 var vi inte allt for pigga, men var buss gick vid 9 sa det var bara att stiga upp!
Ute var det stekande varmt men i bussen iskallt. Sa vi ar valdigt trotta och utpumpade nu, ska bli skont att snart fa rummet och installera sig dar.

Mer planer an sa har vi inte an, allt vi vet ar att vi formodligen kommer att gora en dagsutflykt till surfers paradise nagon dag (ca 1 timme har i fran). Sedan har vi ocksa borjat fundera pa att fara till Fraser Island, men vi far se hur det blir. Vi tar en dag i taget!

Hoppas ni dar hemma fick nagra roliga julklappar forresten!
Vi hors vid ett senare tillfalle!

//Emelie

Fran oss alla, till er alla...

...en riktigt GOD JUL!! Hoppas att ni alla far en riktigt fin och skon julhelg, vi tanker pa er! Vi som inte far en vit jul far kanske en rod jul istallet (om solen fortsatter att lysa lika mycket som idag). Dagen har verkligen varit helt underbar! Over 30+ och stralande sol hela dagen. Vi har badat....tja, hela langa dagen! Vi lanade gratis bodyboards och gled runt pa vagorna ocksa. Man vill verkligen inte stiga upp for det ar sa ljuvligt! Vi har dessutom varit och julhandlat idag. Blev en riktigt god middag och en massa godis sa vi alla langtar till imorgon.
Kanns inte alls som det ar julafton imorgon, men det ar kanske inte sa konstigt. Dock bor det en massa svenskar pa varat vandrarhem sa vi kanske kan fa lite stammning anda!

Sa annu en gang, en riktigt God Jul pa er alla! :)

Kramar fran oss alla!

G'day

Goddagens!

Tankte bara hinna med en snabb updatering. Det har nu varit mulet och OSregn i ca 2 dagar, sa imorrn hoppas vi pa sol! Vi har ju kopt nya bikinis som vi maste fa anvanda! Hade tankt att vi kunde skypa pa julafton om ni inte ar allt for upptagna med att ata julmat och se pa kalle anka!

Ska forsoka fa tag pa nagon dator vid 9-tiden (kring 11.00 svensk tid) sa om ni ar inne da kan vi ju prata en stund! :)

Lordag den 19:e

Hej igen. Har kommer alltsa bildbeviset! Inte basta kvaliten kanske, men nog ser man att det ar jattekaniner minsann! Har inte hunnit fota sa mycket har i Byron bay eftersom vi mestadels ligger pa stranden hela dagarna, men ska borja gora det nu sa att ni far se hur det ser ut har! Ar valdigt fint och idylliskt i alla fall!

Idag (lordag sen 19;e) ar det mulet for forsta gangen sen vi kom hit, riktigt skont faktiskt! Linn och Ottilia besokte fyren igar (som ar belagen pa australiens ostligaste punkt) men jag och Jonas ska nog ocksa ga dit nagon dag.

Vi har inte planerat nagot speciellt de narmsta dagarna, det enda vi vet ar att vi ska FROSSA i massor pa julafton. Inga nudlar da minsann! Da blir det choklad och en massa annan goooomat! Ni dar hemma verkar ha en akta kall vinter, kanns konstigt att befinna sig har da. Det kanns inte som Sverige ar sa langt bort anda, men det ar val for att ni ar sa bra pa att ge oss updateringar! Det ar bra, det gillar vi :)

Om vi inte skriver nagot mer innan jul (vilket jag tror att vi kommer gora) sa far vi passa pa att onska er alla en riktigt god jul! Hoppas inte julskinkan har smitit och att ni ater en massa god mat! For att inte tala om kakor och godis!

men som sagt, vi updaterar mest troligt en gang till innan jul, det ar bara sa svart att veta nar det finns lediga datorer pa internetcafet som vi sitter pa!

Ha det sa bra sa lange sa hors vi mer sen! :)

kramar Emelie och Jonas

Byron bay

Hej hej!

Har kommer en liten updatering pa vart vi befinner oss just nu!
I mandags akte vi buss fran sydney i ca 10 timmar fram till spot-x surflager. Hyfsat dryg resa.
Det blev en surflektion dagen darpa, och sedan tutade bussen vidare mot Byron bay, vilket tog ca 4 timmar.
Kan beratta att vi sag MASSVIS med kangaroos pa vagen dit! (Bilder kommer senare). Sa nu kan vi bocka av annu en sak pa varan "to-do-list"

Vi kom alltsa fram till Byron bay igar och det ar helt underbart har. Bor ca 15.000 invanare har det ar jattefint. Vi har nu antligen bokat in oss over jul och nyar. Vi stannar har i Byron bay fram till den 26:e december, sedan aker vi upp till Brisbane dar vi har boende till 2:a december. Sedan funderar vi pa att aka till surfers paradise, men vi har inte bestamt nagot mer sen.

Nu ska vi ga och kopa glass, men vi hors senare!

Hej pa er! :) Kraaaaaaaam

Blue mountains

Ja, idag har vi varit och vandrat uppe i bergen, eller rättare sagt The Blue Mountains.
Brian hade bjudit med oss på en vandring, och själv klart tackade vi ja till detta. Jonas har skadat knäet så han kunde tyvärr inte följa med, men jag, Linn och Ottilia var redo kl. 07.00.

Brian hämtade upp oss och vi fixade lite käk mm. och sedan började vi köra till bergen (ca 9 mil från Sydney).
Vid 9 tiden var vi framme och vi kunde starta vår vandring i det fina vädret. När jag säger att det var fantastiskt, otroligt vackert så tror jag ändå inte att ni riktigt förstår hur magiskt det var. Man måste ha varit där för att förstå, men det var verkligen en syn som jag sent kommer att glömma!

Det var en rätt tuff vandring, men utsikten gjorde att man ivrigt ville vandra vidare. Efter ca 3½ timmars vandring stannade vi för lunch. Efter det körde vi till ytterligare 3 ställen omkring bergen och vandrade kortare sträckor för att komma till utkikstorn. Snacka om landskap! Nu börjar det sakta men säkert gå upp för oss hur stor Australien faktiskt är.

Utpumpade och trötta körde vi tillbaka till Sydney vid 4-tiden. Vi hann ta en dusch hemma hos Brian & May, men sedan bar det av till en vietnamesisk restaurang för middag. Jonas blev upphämtad och deras dotter kom också så det blev ett riktigt kalas. Vi åt så vi alla storknade, men åkte sedan vidare till de italienska kvarteren för glass som efterrätt. Inte nog med detta så insisterade de absolut på att bjuda oss på denna supermiddag - ännu en gång. Har nog aldrig mött snällare människor!

Det har kort sagt varit en superdag, men nu är vi otroligt trötta. Kommer lite fler bilder sen.

Skriv gärna en rad eller två!

First class freaks

Surf camp Australia

Hej hej!

En hel del har hant sedan vi updaterade bloggen sist, sa jag tankte beratta lite vad vi gjort de senaste dagarna.
I sondags traffade vi en man vid namn Brian (som kanner Linns moster och bor har i Sydney). Han tog med oss pa en heldagsutflykt i Sydney och trakterna kring, men visade oss platser dit turister inte aker.
Vi hade kanonvader sa forsta stoppet blev Shark beach, en superfin strand, men bara en liten yta att bada i pga hajnatet. Vi korde omkring och fick se en massa fina platser, och som avslutning pa kvallen sa bjod han hem oss pa middag till han och hans fru. Sa otroligt snalla och trevliga manniskor!

Trotta efter sondagens utflykter sa borjade nasta resa dagen efter, resan till Surf camp!
Bussen hamtade upp oss vid halv 8 (ett gang pa 48 personer) och vi akte drygt 2 timmar bort fran Sydney till Seven mile beach. Dar fick vi alla stuva in oss i stugor och lyssna pa ett kort informationssnack. Direkt efter det var det bara att ta pa sig vatdrakten och bege sig ner till havet for att borja var 1a surflektion. Alla ni som tror att det ar latt att surfa vet inte vad ni pratar om! For det forsta sa ar bradorna stentunga, och att sedan forsoka ta sig upp pa en vag allt annat an latt. Efter 2 timmar i vattnet var det lunch, och ni ska bara veta hur mycket mat vi alla at!  Dagen fortsatte ytterligare med en till 2 timmars lektion, och totalt utpumpade hade vi klarat forsta dagen. Var hur kul som helst!!

Sa ungefar sa har sag dagarna ut:
Vakna, ata MASSOR, surfa 2 timmar, ata massor, surfa 2 timmar, ata massor och sedan lagga sig.
Varje dag kande man att man utvecklades, och jag upptackte en himla massa muskler jag inte trodde att jag haft.
Igar (10e December = ottilias fodelsedag) sa steg vi upp vid halv 6, for klockan 6 stog vi pa stranden redo for den 7e lektionen. Snacka om att det kandes som att vi var pa Boot camp istallet for surfcamp nar man tidigare an tidigast maste dra pa sig en kall och blot vatdrakt, hasa sig ner till stranden, sa ont i kroppen att man knappt kan ga. Att sedan maste ha ytterligare en 2 timmars lektion efter lunch var ingen hojdare. Men som sagt, var verkligen hur kul som helst!! Tror jag ska satsa pa att bli surfproffs nu!
Vid 4 for bussen hem till sydney igen, och val framme blev det gratis pizza och ol pa Scubar dar vi hade avskedsfest med surfarganget. Superkul kvall!

Nu ar tanken att vi ska till Blue mountains imorrn med Brian och vandra (om vara ben bar oss sa att saga).
Sedan pa mandag ska vi ta Oz experience-bussen upp langs kusten och eventuellt stanna i Byron bay. Updaterar mer om detta sedan.

Lagger upp lite fler bilder pa facebook! ;)

// Emelie

Lite bilder

Tar tusen år att ladda upp bilder så ni får nöja er med dessa för i ikväll! Idag har vi varit på den omtalade Bondi beach, fick äntligen bada och ligga i den härliga vita stranden. Var tyvärr väldigt mulet så någon vidare bränna fick man inte ;) Men det har har vi tid på att bygga! Var riktigt härliga vågor där, och några mystiska fiskar slapp vi se. Imorrn blir det att packa och dona inför surf lägret, jag längtar! (Jonas är i extas förstås) Ska bli kul att se om man tar sig upp på brädan!

Hörs senare!

Fredag

Hej på er!

Gårdagen bjöd på en långpromenad i det fina vädret, ner till vattnet där vi såg alla möjliga fiskar och maneter. Vi besökte även Sydney tower, samt ordnade med lite papper och fixade våra mobilabonemang. På kvällen umgicks vi med våra nya kompisar från England, samt for på Scubar där det var bin-bag party (soppåse-fest).

Idag är vädret minst lika fint, men vi har inte planerat något speciellt. Ta det lugnt helt enkelt, och fara på ett informationsmöte kl. 14.00 samt en gratismiddag ikväll.

Imorgon blir det eventuellt ett besök på Bondi beach, men det kan jag höra av mig mer om sedan.
Hoppas det är riktigt kallt och snöigt där hemma, här är det underbart ;)